هشترود قطب تولید گندم

تولید 80 هزار تن گندم در سرزمین خوشه های طلایی

طی چند سال اخیر خشکسالی بر کشاورزان هشترود نیز روی خوش نشان نداده است به طوری که می توان گفت سطح تولید گندم این شهرستان در سال زراعی گذشته ۵۰درصد کاهش یافته است .

نان های خوشمزه ای که هر روز مهمان سفره هایمان هستند محصول زحمت و دسترنج کشاورزانی است که در گندم زارهای شهرستان هشترود، سرزمین خوشه های طلایی مشغول کسب روزی حلال هستند.

طی چند سال اخیر خشکسالی بر کشاورزان هشترود نیز روی خوش نشان نداده است به طوری که می توان گفت سطح تولید گندم این شهرستان در سال زراعی گذشته ۵۰درصد کاهش یافته است .

این مطلب را رضا مهدوی مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت شهرستان هشترود عنوان کرد ودر گفت و گو با خبرنگار منهای نفت گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ سطح زیر کشت گندم ۹۷هزار هکتار بود که با توجه به افزایش خشکسالی و حوادث طبیعی میزان تولید گندم ۸۰هزار تن بود که این میزان تولید طبق آمار جهاد کشاورزی در سال زراعی قبل از آن ۱۶۰هزارتن بود که ۵۰درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد :هشترود قطب گندم استان بوده و سطح زیر کشت سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱نیز هفت هزار تن کاهش یافته و به ۹۰هزار تن رسیده است.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت شهرستان هشترود  با اشاره به سود کمتر کشاورزان از کاشت گندم افزود:چون قیمت کود به مقدار خیلی زیاد افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر دولت پول گندم خریداری شده از کشاورزان را پنج ماه بعد پرداخت می کند بنابراین کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را به سیلوها تحویل ندادند و چون دلال ها هزینه گندم را به صورت نقدی و یکجا پرداخت می کنند کشاورزان نیز برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر تمایل دارند نقدی بفروشند.

مهدوی با اشاره به قدمت کاشت گندم این شهرستان ادامه داد: قدمت کشت گندم در شهرستان هشترود به ۱۰۰سال قبل باز می گردد. و در طی این سال ها همیشه با افزایش کاشت و برداشت مواجه بود ولی  متاسفانه کشت گندم طی دوسال اخیر بر اثر خشکسالی و همچنین افزایش آفت " سن گندم" کاهش یافته است، سازمان بسیج سازندگی در کنار جهاد کشاورزی  برای رفع این موضوع پای کار آمده و با برگزاری کلاس های آموزشی و آشنایی کشاورزان با روش های نوین کاشت و برداشت و مبارزه با آفات تلاش می کند سطح زیر کشت گندم و میزان تولید آن را افزایش دهد.

ظرفیت سیلوها250هزارتن/ گندم تحویل گرفته شده 23هزارتن

مهدوی با اشاره به فعالیت سیلوهای ذخیره گندم در این شهرستان اظهارداشت: ماندگاری گندم در سیلوها سه سال است.۶ سیلو در شهرستان هشترود وجود دارد که کار احداث یک سیلو هنوز به پایان نرسیده و پنج سیلو فعال است. ظرفیت سیلوها ۲۵۰هزار تن است که در سال زراعی گذشته ۲۳هزارتن گندم از سوی کشاورزان برای ذخیره به سیلوها تحویل داده شده است.

مهدوی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی سیلوهای گندم گفت: در سیلوهای ذخیره گندم این شهرستان ۱۰الی ۱۲نفر در هر سیلو به صورت مستقیم مشغول به کار بوده و به طور غیر مستقیم هم ۵۰الی ۶۰ نفر فعالیت می کنند.

حمایت بسیج سازندگی از کشاورزان

بنابه گفته مهدوی از طریق صندوق های قرض الحسنه پایگاه های مقاومت و تسهیلات بسیج سازندگی حدود یک میلیارد تومان وام  به کشاورزان گندم کارپرداخت شده است.

اعطای تسهیلات قرض الحسنه، برگزاری طرح های آموزشی با عنوان " همگام با کشاورز" در جهت بالا بردن بهره وری و راندمان تولید کشاورزان با همکاری بسیج مهندسین در مورد مکانیزاسیون از جمله اقدامات بسیج سازندگی در این شهرستان است تا کشاورزان بیشتر از گذشته نسبت به کاشت گندم ترغیب شوند.

وی ادامه داد: همچنین در جهت رفع موانع تولید گندم اعطای زودهنگام کود شیمیایی از جمله اقدامات دیگر بسیج سازندگی در این زمینه است.

گندم کار نمونه کشوری

جهانگیر اصلانی گندم کار نمونه کشوری در شهرستان هشترود یکی از کشاورزانی است که با روش های نوین کاشت و برداشت گندم آشنابوده و طی سال های اخیر سه نوبت به عنوان گندم کار نمونه استانی و کشوری معرفی شده است.

جهانگیر اصلانی ساکن روستای قوپوز هشترود است که در گفت وگو با خبرنگارمنهای نفت گفت: تا کنون سه نوبت به عنوان گندم کار نمونه استانی و کشوری انتخاب شده ام و از آنجایی که علاقه زیادی به کار کشاورز ی دارم کارم را با عشق و علاقه انجام می دهم.

وی با اشاره به حجم زیر کشت گندم خود گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در زمینی به مساحت ۱۵۰هکتار گندم کاشته ام ۱۰۰هکتار از این زمین متعلق به خودم و ۵۰هکتار آن اجاره ای است.

اصلانی،کاشت مکانیزه، کوددهی به موقع، سمپاشی و مبارزه با آفات گندم را یکی از رموز موفقیت ذکر کرد و افزود: در کنار کوددهی، سمپاشی و آبیاری کسب اطلاعات جدید کمک خیلی زیادی به کشاورز می کند، مطالعه کتاب هایی در زمینه کشت مکانیزه، استفاده از خدمات فنی و مهندسی و اطلاعات جدید از جمله روش هایی است که باعث می شود محصول گندم خوبی برداشت شود.

گندم کار نمونه هشترود با اشاره به میزان کوددهی و سمپاشی گندم زارهای خود خاطرنشان کرد:امسال با توجه به خشکسالی دو الی سه تن گندم برای هر هکتار برداشت کردم.

وی میزان برداشت گندم در تابستان سال ۱۴۰۰ را ۲۳۰تن ذکر کرد و افزود: سال گذشته خشکسالی زیاد بود و این تاثیر خودش را در کشت و برداشت گندم نشان داد هر چند که من به صورت مکانیزه کشت گندم را انجام می دهم میزان برداشت مزرعه به مزرعه فرق می کند در پاییز سال ۹۹ سطح زیر کشت ما ۱۲۰هکتار بود که در تابستان سال ۱۴۰۰به میزان ۲۳۰تن گندم برداشت کردم.

 

وی با اشاره به استفاده از کودهای ایرانی در کوددهی مزارع گندم ادامه داد:سهمیه کود از شهرهای عسلویه، شیراز و کرمانشاه وارد استان می شود.

کشاورزان تمایلی برای فروش گندم به دولت ندارند

اصلانی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان تمایلی به فروش گندم به سیلوها را ندارند تصریح کرد:چون قیمت تضمینی گندم خریداری شده دولت پایین است.سال گذشته قیمت تضمینی دولت برای هر کیلو گندم پنج هزار تومان بود برای سال ۱۴۰۱ نیز هفت هزارتومان قیمت داده است. این اعتبار برای خرید گندم از کشاورز در مقابل هزینه تعمیر ماشین آلات، لوازم یدکی و دستگاه های مکانیزه ، خرید  کود، سم، بذر اصلاح شده رقم بسیار ناچیزی است برای اینکه هزینه های تعمیرات دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی خیلی بالا است.کشاورز برای اجاره تراکتورهای سنگین برای شخم زدن در هر هکتار باید هزینه ۶۰۰الی ۷۰۰هزار تومانی پرداخت کند.

 به همین خاطر کشاورزان ترجیح می دهند گندم تولیدی خود را به صورت نقدی و آزاد به مرغداری ها یا به واسطه ها بفروشند و بخشی از آن را برای مصرف احشام نگه دارند.

رونق تولید گندم با اجرای طرح« کشت قراردادی»

گندم کار نمونه کشوری با اشاره به مطرح شدن طرح" کشت قراردادی" خاطرنشان کرد: اخیرا طرح" کشت قراردادی" توسط جهادکشاورزی و اداره تعاون روستایی مطرح شده است. چون کشاورز نقدینگی ندارد تا بتواند کود، سم و بذر اصلاح شده بخرد بر اساس این طرح تصمیم گرفته شده است کود، سم و بذر اصلاح شده توسط جهادکشاورزی و تعاون روستایی خریداری شده و در اختیار کشاورز قرار گیرد و موقع برداشت گندم دولت هزینه های خود را از گندم تولیدی کشاورزان بردارد.

وی تاکید کرد: این طرح بسیار خوب است و امیدوارم مسئولان این طرح را اجرا کنند.با اجرای این طرح گندم بیشتری تولید می شود و بخشی از  تولید هر سال افت پیدا نمی کند.

اصلانی یکی از مهم ترین علت های کاهش و افت تولید گندم را عدم کوددهی به موقع زمین زراعی گندم ذکر کرد و افزود: به علت افزایش هزینه های سرسام آور کود و سم در بازار کشاورز نمی تواند زمین زراعی خود را در وقت مناسب خود سمپاشی و کوددهی کند. سهمیه تعلق گرفته از سوی دولت پاسخگوی زمین زراعی کشاورز نیست و ما مجبوریم کود را به قیمت آزاد خریداری کنیم و بسیاری از کشاورزان توان پرداخت و خرید کود به قیمت آزاد را ندارند.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.