گزارشی از قطب سیب استان آذربایجان شرقی

باغ شهر ایران سالانه ۲۵۶ هزار تن سیب تولید می کند

مراغه قطب تولید سیب کشور

ایران از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه سوم و از نظر تولید رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است  کشورهای عمده صادرکننده سیب به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا، شیلی هستند و ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد.

سطح باغات سیب کشور حدود ۲۵۱ هزار هکتار بوده و نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.

کمتر از ۱۰ رقم سیب مرغوب در باغات ایران کشت شده اند که رقم اصلی سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند این دو رقم در ۸۵ درصد باغات سیب کشور کشت شده اند

مراغه باغ شهر ایران

قرار گرفتن باغ های سیب  شهرستان مراغه در دامنه جنوبی کوه سهند و دانش بالای کشاورزان، مراغه را به قطب تولید سیب در استان آذربایجان شرقی و کشور تبدیل کرده است و سیب زرد و قرمز مراغه شهرت زیادی دارد.

شهرستان مراغه با بیش از ۲۳ هزار هکتار باغات از قطب های تولید محصولات باغی شمالغرب کشور است.

تولید سیب باکیفیت و در انواع مختلف  در این شهرستان آن چنان پررونق است که طرفداران خاص خود را دارد. شهرمراغه به عنوان باغ شهر ایران مشهور بوده و سطح زیر کشت محصولات باغی در این شهرستان شهرت زیادی دارد.

مردمان سختکوش مراغه در کار کشاورزی و محصولات باغی فعال هستند که از جمله محصولات کشاورزی آنها می توان به گندم، جو، انگور،بادام و  گردو اشاره کرد ولی آنچه که شهرستان مراغه را در کل کشور و استان آذربایجان شرقی متمایز کرده است تولید سیب های خوشمزه، سرخ و آبدار آن است که نظیر آن را در کمتر جایی می توان یافت.

مراغه ۲۳ هزار هکتار باغ میوه دارد

در آذربایجان شرقی ۴۰ هزار هکتار از باغات به کشت سیب درختی اختصاص یافته است در این میان شهرستان مراغه ۲۳ هزار هکتار باغ میوه دارد.مساحت تقریبی باغات سیب شهرستان مراغه ۱۲هزار و ۸۰۰ هکتار است که در هر هکتار بدون دخالت عوامل خسارت زا ۳۰تن سیب برداشت می شود. که این مقدار دو برابر متوسط استان و کشور است.

تولید ۲۵۶ هزار تن سیب در مراغه

رضا زعفرانلو مسئول بسیج سازندگی شهرستان مراغه تولید سالانه سیب در این شهرستان را  ۲۵۶ هزار تن اعلام کرد و افزود:  از این مقدار سیب تولید شده متاسفانه ۳۰هزار تن به صورت ضایعات حیف و میل می شود.

وی افزود : ازهفته دوم مهرماه برداشت محصول سیب پاییزه در باغات زیرکشت درمراغه آغاز می شود و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت، برداشت و نگهداری محصول سیب در این شهرستان زمینه ساز اشتغال فصلی برای هزاران نفر از کارگران این شهرستان و شهرهای همجوار شده است.در این راستا 12هزار نفر بهره بردار به صورت اشتغال دائم  در این زمینه مشغول به کار هستند و به صورت فصلی و مستقیم هم ۲۶هزار نفر کارگر مشغول به کار می شوند و ۱۱۵ هزار نفر نیز غیر مستقیم فعال هستند.

یکی دیگر از زمینه های فعال کاری در باغات سیب موضوع هرس کاری درختان است که در این زمینه ۱۳هزار نفر به عنوان هرس کار باغات سیب در شهرستان مراغه در طول سال فعال هستند.

18سردخانه فعال با ظرفیت77 هزارتن

مسئول بسیج سازندگی شهرستان مراغه با اشاره به تعداد سردخانه های فعال برای نگهداری سیب های تولید شده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸ مورد سردخانه که ظرفیت نگهداری آنها ۷۷هزارتن است در این شهرستان فعال است و مابقی سیب ها به سردخانه های تبریز،ارومیه،تهران و کرج ارسال می شود.

بنابه گفته زعفرانلو ۶ مورد سردخانه در شهرستان مراغه در حال احداث است که حدود ۵۰الی ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت این سردخانه ها ۲۸هزارتن است و امیدواریم احداث این سردخانه ها تا پایان سال تمام شود.

همچنین ۱۷ مورد سردخانه دیگر در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی این سردخانه ها زیر ۵۰درصداست که ۸۴هزار تن نیز ظرفیت نگهداری این سردخانه ها است که می توان گفت با اتمام این سردخانه ها ظرفیت نگهداری سیب به ۱۲۰هزارتن می رسد.

وی با اشاره به میزان اشتغالزایی سردخانه ها در مراغه اظهارداشت: ۸۷نفر به صورت دائمی و ۴۳۵نفر نیز به صورت غیرمستقیم و فصلی در سردخانه های این شهرستان مشغول به کار هستند.

در حال حاضر سیب به دو صورت نگهداری می شود، برخی از باغداران به صورت سنتی در انباری و مکان سرد در حدود یک الی دو ماه نگهداری می کنند. حالت دوم به صورت صنعتی و سردخانه ای است که معمولا بعد از برداشت محصول سیب تا ۴۵ روز بعد از عید یعنی تا اردیبهشت ماه می توان در سردخانه نگهداری کرد.

زعفرانلو نوع آبیاری باغات این شهرستان را آبیاری تحت فشار و سنتی ذکر کرد و افزود: ۴۵درصد باغات یعنی پنج هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت آبیاری تحت فشار و بقیه به صورت سنتی و غرقابی آبیاری می شود.

وی اظهارداشت: خوشبختانه طی دو سال اخیر با پیگیری های بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی تلاش می کنیم با ایجاد صنایع تبدیلی جلوی حیف و میل محصولات کشاورزی از جمله سیب گرفته شود.

15 کارگاه خانگی فرآوری سیب در روستاها

فعالیت کارگاه های خانگی نیز در کنار کارگاه های صنعتی درروستاهای این شهرستان رواج دارد و در حال حاضر ۱۵کارگاه خانگی در روستاهای فعال هستند و طی دو سال آینده در صدد هستیم تعداد کارگاه های خانگی به ۱۰۰کارگاه افزایش پیدا کند.

وی در ادامه از اجرای برنامه های فرهنگ سازی در روستاها خبر داد و افزود: طی بازدیدی که همکاران بسیج سازندگی از شهرستان مراغه و روستاهای آن داشتند سه روستا به عنوان پایلوت انتخاب شده و افراد فعال در زمینه تولید سیب شناسایی شدند تا با آموزش های لازم و فرهنگ سازی بتوانند کارگاه های کوچک صنایع تبدیلی ایجاد کرده و محصولاتی همچون میوه خشک، سر‌که سیب، مربا و پوره سیب تولید کنند.

مسئول بسیج سازندگی مراغه افزود: هدف از این کار این است که آنها فقط به فکر فروش سیب نباشند به آنها آموزش داده می شود به جای اینکه سیب را به یک فرد عمده فروشی کنند می توانند محصولات دیگری از جمله میوه خشک  تولید کنند که ارزش افزوده بیشتری دارد، حتی می توانند ضایعات آن را به سرکه سیب، مربا یا پوره تبدیل نمایند. اگر آموزش های لازم به آنها داده شود به اهمیت صنایع تبدیلی پی برده و می توانند محصولات بیشتری از سیب تولید نمایند که ارزش افزوده بیشتری نیز دارد.در این صورت سیب را به قیمت ارزان و نازل نمی فروشند.

پرداخت350میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه

مسئول بسیج سازندگی شهرستان مراغه در مورد تسهیلات حمایتی بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه در این زمینه به کشاورزان پرداخت شده و ۳۰نفر به بانک های عامل معرفی شده اند.

میران صادرات سیب یکی دیگر از سوالاتی است که از مسئول بسیج سازندگی مراغه می پرسم و او در پاسخ می گوید:صادرات به صورت فصلی از مرز شهرستان بانه و سقز به عراق صورت می گیرد .همچنین برخی تاجران از کشور عراق،عمان، پاکستان و هندوستان به واسطه رابط ها و نمایندگانی که در شهرستان دارند خرید می کنند، گاهی اوقات نیز خودشان مستقیم به شهرستان آمده و  خرید می کنند.

بنا به گفته وی در شهرستان مراغه دو کارگاه صنایع تبدیلی با ظرفیت بالا کار می کنند که به علت عدم بازاریابی و مشکلات مربوط به فروش از طریق واسطه ها و رابط هایی که دارند اکثرا به روسیه ارسال می شود.

سیب این شهرستان از نظر طعم، مزه، رنگ و ماندگاری در تمام کشوربسیار بازار پسند است وهمه ساله بخشی از محصول سیب مراغه برای تامین نیازشب عید استان و کشور ذخیره سازی می شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.