اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است، نه پول و شهرت

لبخند خدا در چهره محرومان

در طرح شهید رهنمون بیش از ۱۵۰ هزار ویزیت عمومی و تخصصی رایگان در مناطق محروم و کم برخوردار توسط پزشکان جهادگر تبریزی صورت گرفته است.

همچنان عطر و بوی جهاد در کوچه پس کوچه‌های ایران اسلامی به ویژه آذربایجان‌شرقی آکنده است. سال‌هاست که از جنگ می‌گذرد اما جهاد باقی است، این بار نه جنگ تن به تن... نه برای دفاع از مرزها و وطن، بلکه برای خدمت به محرومانی که به واسطه نامهربانی‌های روزگار سال‌هاست طعم خوشی از زندگی نچشیده‌اند.

آری، امروز گروه‌های جهادی همانند هشت سال دفاع مقدس به صورت خودجوش و مردمی به میدان آمده‌اند تا بگویند خوی جهادی هنوز وجود دارد، از این‌رو در قالب‌های مختلف اعم از پزشکی، فرهنگی و عمرانی می‌آیند تا بگویند حس انسان‌دوستی هنوز ادامه دارد.

 شهید محمدعلی رهنمون، پزشک جهادگری بود که از شهر یزد برای مداوای مجروحین جنگی به مناطق عملیاتی رفته بود. 

 ششم اسفندماه  سال ۱۳۶۲ بود  که دکتر محمدعلی رهنمون در  عملیات خیبر در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء و در حال اقامه‌ نماز در اثر بمباران‌ بیمارستان توسط هواپیماهای ارتش بعث عراق، آسمانی شد و  به سوی معبود شتافت.

حالا بعد از گذشت چندین سال از شهادت دکتر رهنمون  یاد و  نامش در  بین همکاران و دوستانش جاوید  و ماندگار است. او جهادگری را بین همکاران خود به ودیعه گذاشت و حالا پزشکان جهادگر با یاد و نام او با حضور در مناطق محروم و کم برخوردار  مشق جهاد می‌کنند.

لبخند خدا در چهره محرومان

بیش از ۱۰ سال است که اردو‌های جهادی توسط دانشجویان و نخبگان  بسیجی طرح‌ریزی شده است، قشری از متخصصان بسیجی پزشکان متعهد و متخصصی هستند که دل در گرو محبت مردمان محرومی دارند که فقر آنها را از دسترسی به برخی امکانات محروم ساخته است.

طرح شهید رهنمون یک طرح جامع ملی است که طی آن پزشکان جهادگر با حضور در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها به ارائه خدمات پزشکی به صورت رایگان می‌پردازند.

تیم‌های جهادی شهید رهنمون بسیج جامعه پزشکی سپاه عاشورا استان آذربایجان‌شرقی نیز جهت ایفای نقش در محرومیت‌زدایی در مناطق کم برخوردار این استان به بیماران نیازمند خدمات مختلف پزشکی ارائه می‌کنند.

.

پزشکانی که مشق عشق می‌نویسند/ نشستن لبخند رضایت بر لبان مردم مناطق کم برخوردار

جواد احمدیان، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به حضور مداوم همکاران پزشک در اردوهای جهادی اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال است که همکاران جهادگر ما در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در قالب طرح " شهید رهنمون" به صورت منظم جهت انجام خدمات رایگان پزشکی در مناطق حاشیه ای تبریز شرکت می‌کنند.

قبل از اجرای طرح اردوهای جهادی فعالیت‌های پزشکان جهادگر، حضور در بیمارستان‌های صحرایی بود که سالانه یک نوبت اجرا می‌شد ولی در طی سال‌های اخیر از بیمارستان صحرایی به اردوی جهادی یک یا دو روزه تغییر پیدا کرده و به صورت منظم و مداوم انجام می‌شود.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا برنامه‌ریزی به صورت هر فصل در یک شهرستان و معمولا دو روزه بود و تقریبا تمام افراد تحت پوشش قرار می‌گرفت.  

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای تشکیل اردوهای جهادی افزود: برای اجرای اردوهای جهادی ابتدا با شورای اداری، فرماندار، فرمانده سپاه و آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و زمان حضور تیم‌های پزشکی جهادی شهید رهنمون اطلاع‌رسانی می‌شود.

تیم جهادی طرح شهید رهنمون با حضور بیش از ۲۰ گروه جهادی پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، روانشناسی و ...برگزار می‌شود.

احمدیان ادامه داد: قبل از شیوع کرونا طرح ویزیت رایگان تیم جهادی پزشکان هر هفته پنجشنبه در حاشیه تبریز برگزار می‌شد. اهالی با حضور در مسجد محل به صورت رایگان ویزیت شده و داروی مورد نیاز نیز دریافت می‌کردند.در ایام کرونا برای جلوگیری از شیوع کرونا این طرح به صورت موقت اجرا نمی‌شد ولی در حال حاضر و با توجه به کاهش کرونا مجددا شروع می‌شود.

عاشقانه‌هایی از جنس اخلاص

وی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در شهرستان‌ها یادآور شد: پزشکان جهادگر متخصص، فوق تخصص، سایر کادر پزشکی و تیم پشتیبانی  معمولا در شهرستان‌های ورزقان، اهر، هوراند، چاراویماق، خداآفرین حضور پیدا می‌کنند.

در اردوهای جهادی معمولا کلاس‌های مدارس  با امکانات تجهیز شده و به عنوان مطب استفاده شده و اهالی منطقه به صورت جداگانه ویزیت می‌شوند.

احمدیان با اشاره به حضور پزشکان جهادگر طی هفته گذشته در جلفا و خداآفرین گفت: طی هفته گذشته همکاران ما سه روز در جلفا و سه روز در خداآفرین بودند. خدمات انجام شده همچون چشم پزشکی  رایگان بوده یا برخی خدمات با ۵۰ درصد تخفیف انجام گرفت.

.

وی افزود: در این دو شهرستان حدود ۱۰۰ نفر از کادر درمان جامعه پزشکی حضور داشتند و به هشت هزار و ۷۰۶ نفر خدمات پزشکی ارائه شد،۶۷۰ نفر توسط پزشکان عمومی و دو هزار و ۹۸۰ نفر مورد ویزیت تخصصی قرار گرفتند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: ۷۲۶ خدمات دندانپزشکی شامل کشیدن و ترمیم دندان ، ۲۰۲ نفر اکوکاردیوگرافی( نوار قلب) و برای دو هزار و ۵۱۶ نفر نیز دارو تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: در این اردوی جهادی متخصصان چشم، قلب، کودکان، زنان و مامایی، طب اورژانس ،طب فیزیکی و ارتوپدی، دندانپزشکی و ...حضور داشتند.

احمدیان متذکر شد: گاهی وقت نیز به اقدامات رادیولوژی  یا آزمایشگاهی نیاز می‌شود، سعی می‌کنیم این خدمات را با همکاری مراکز دولتی وخصوصی پوشش دهیم. در بعضی اردوهای جهادی نیز جراحی‌هایی لازم است که طبق هماهنگی بعد از پایان اردوهای جهادی با مراجعه به بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. مثلا در شهرستان ورزقان ۵۰ تا ۶۰ نفر نیاز به عمل جراحی چشم داشتند که با مراجعه به بیمارستان علوی مورد جراحی چشم قرار گرفتند.

وی افزود: در کنار خدمات پزشکی و دارویی، اهدای بروشور آموزش بهداشت، کتاب و محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیز صورت گرفت.

احمدیان یکی از رسالت‌های بسیج را کمک به مردم محروم ذکر کرد و افزود: بسیج جامعه پزشکی نیز در کنار سایر گروه‌های جهادی مانند گروه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، فرهنگی و ...به رسالت پزشکی خود  و کاهش درد بیماران عمل می‌کند. 

.

خدمت بی‌منت پزشکان جهادگر زیر آسمان مناطق محروم

دکتر علیرضا فرشی‌آذر یکی از پزشکان جهادگری است که پای ثابت اردوهای جهادی است.

او که مسوولیت تیم‌های جهادی شهید رهنمون را بر عهده دارد ۱۵ سال است که به همراه سایر همکاران خود خدمت به مردمان مومن و نجیب مناطق محروم را تجربه کرده است.

وی به  خبرنگار سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا گفت: اساس تشکیل گروه‌های جهادی توصیه‌های مقام معظم رهبری است، چرا که مردم مناطق محروم ولی نعمتان انقلاب هستند و خدمت به این مردم و گره‌گشایی از کار آنان نوعی عبادت است.

فرشی‌آذر، پزشک عمومی و پزشک خانواده است که فعالیت‌های جهادیش را در طرح شهید رهنمون از حضور در بیمارستان‌های صحرایی شهرستان‌ها آغاز کرده و پس از آن در اردوهای جهادی حاشیه‌های تبریز همچون شمس‌آباد، باغ معروف، آناخاتون، ارم حضور مستمر و فعال دارد.
    
وی با اشاره به نامگذاری اردوهای جهادی پزشکان به نام شهید رهنمون اظهار کرد: محمدعلی رهنمون دانشجوی ترم آخر پزشکی بود که به عنوان پزشک جهادگر در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در کرمانشاه جهت مداوای مجروحان حضور داشت که در اثر بمباران بیمارستان صحرایی منطقه عملیاتی به شهادت رسید و حالا پزشکان جهادگر با یاد و نام این شهید در خدمت محرومان هستند.

وی ادامه داد: رسالت بسیج حمایتگری است و ما نیز در حوزه بهداشت و درمان تلاش می‌کنیم از قشر آسیب‌پذیر حمایت کنیم.

.

ویزیت رایگان ۱۵۰ هزار بیمار توسط پزشکان جهادی تبریزی

مسوول تیم‌های شهید رهنمون بسیج جامعه پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعداد ویزیت‌های انجام شده در طی پنج سال گذشته خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار ویزیت رایگان اعم از ویزیت عمومی و تخصصی در طرح شهید رهنمون در حاشیه‌های شهر تبریز انجام شده است. همچنین هر سه ماه یک بار اردوهای جهادی در شهرستان‌های کلیبر، ورزقان، خاروانا، هشترود، چاراویماق برگزارشده است.

وی ادامه داد: در مناطق جلفا و خداآفرین نیز که تازه به پایان رسیده هشت هزار ویزیت عمومی و تخصصی از جمله دندانپزشکی و چشم پزشکی انجام شده است.

.

فرشی‌آذر در بخش دیگری از صحبت‌های خود خدمت به مردم مناطق محروم را اساس توصیه‌های حضرت امام خمینی ( ره) و مقام معظم رهبری ذکر کرد و گفت: اگر هر فرد در رشته خودش منشاء خدمات خیر بوده و کارش را به خوبی انجام دهد به تقویت انسجام ملی می‌انجامد و مردمان مناطق محروم که صاحبان اصلی انقلاب هستند احساس نشاط و شادمانی می‌کنند و در نتیجه ضریب امنیت ملی و رضایت اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. 

وی در پایان تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری بهترین راه مبارزه با آمریکا خدمت رسانی به مردم است. 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.